Benefietconcert levert geld op voor KWF Kankerbestrijding

Diever – Zowel de temperatuur als de sfeer was warm zaterdagavond tijdens het benefietconcert ‘Muziek voor Hoop’ in het gemeentehuis in Diever.

Het was een bijzondere avond waar de muzikanten van MuziekKids Westerveld, Slagwerkensemble Appingedam, Swingband Havelte, Brassband Advendo Diever, UDI Dwingeloo en VCE Westerveld de sterren van de hemel speelden.

De bezoekers van Muziek voor Hoop werden aan het begin van de avond al muzikaal onthaald door de jeugd van MuziekKids Westerveld. Buiten de publiekshal van het gemeentehuis genoot het publiek van de muziek terwijl ze een kaarsje konden branden voor iemand aan wie zij denken. Binnen wachtte ze een mooi programma uitgevoerd door zo’n 100 muzikanten in totaal.

Overlijden van vier leden

Voorzitter van VCE Westerveld Marjolein Rink opende de avond en heette de mensen welkom. Zij lichte toe dat de aanleiding voor dit concert het overlijden van vier van hun leden aan de gevolgen van kanker was in een tijdsbestek van vijf jaar tijd. De andere verenigingen hoefde er niet over na te denken en voegden zich graag bij deze actie.

De avond werd een mooi geheel met een grote variatie aan muziek. Meer divers dan dit kan je het haast niet krijgen op een avond: een jeugdorkest, een fanfare, een brassband, een swingband en een melodisch slagwerkensemble. Het toegestroomde publiek genoot zichtbaar, werd verrast en op sommige momenten ontroerd. Om beurt lieten de orkesten van zich horen om tot slot te eindigen met een gezamenlijk slotnummer.

Opbrengst

Al in de aanloop naar dit concert toe werd er geld opgehaald en niet zonder resultaat. Zo haalde UDI Dwingeloo € 455,- op met hun optreden en de collectes. De collectebussen die gemeentebreed staan, hebben tot nu toe een kleine €300 opgeleverd. Advendo haalde €250 op door kaarten te verkopen en collectebussen in Diever neer te zetten.

VCE Westerveld organiseerde een actieweekend waarin ze oliebollen verkochten bij een buitentemperatuur van minstens 25 graden, met een opbrengst van € 300,- en een heuse Badeendjesrace waar een bedrag van meer dan € 1.500,- door werd opgehaald. De actie van Installatiebedrijf Sjabbens, waarin zij toegangskaarten voor Muziek voor Hoop weggaven, bracht nog eens € 300,- binnen. Tel daar de giften via de actiepagina acties.kwf.nl/muziekinactievoorkwf, winst uit andere optredens en de tot dan bekende bedragen van het Benefietconcert bij op en je komt op de voorlopige eindstand van € 4.346,46. Een daverend applaus met staande ovatie volgde van het toegestroomde publiek, waaronder burgemeester Rikus Jager en de Drentse commissaris van de Koning Jetta Klijnsma en haar man. Julie Oostra en Marjolein Rink die de hele avond aan elkaar praatte werden door de eerste nog eens extra bedankt voor hun inzet voor deze actie.

Herinnering

Het publiek en de vele betrokkenen die dit mogelijk hebben gemaakt werden bedankt voor de steun, de sponsoring, de donaties en de geweldige woorden na afloop. Samen werd geproost aan de voor deze avond opgestelde bar van de Tippe in Vledder alvorens alles weer terug werd gebracht in de normale situatie.

Op het gemeentehuis zal men maandag niet merken wat voor succesvolle avond er afgelopen zaterdag is geweest, maar bij de muzikanten en het publiek zal deze herinnering lang blijven hangen. Burgemeester Rikus Jager en de Drentse commissaris van de Koning Jetta Klijnsma hielden een toespraak en André de Groot van KWF Westerveld lichtte nog eens toe waarom het zo belangrijk is dat er gedoneerd wordt. Doneren kan nog twee weken via acties.kwf.nl/muziekinactievoorkwf en er kan nog statiegeld worden gedoneerd bij de COOP Simonides in Vledder en AH Abe Brouwer Havelte.

• Tekst: VCE Westerveld / NDC mediagroep
  • Foto: Gerrit Boer