Bijzondere symbiose tussen muziektalenten en orkest

WESTERVELD/STEENWIJK De Meenthe in Steenwijk vormt zaterdag 2 december het decor waarin de orkestleden van Muziekvereniging VCE Westerveld hun plezier in het maken van muziek delen met het publiek. Met muziek uit de Top 2000 en inbreng van lokale muziektalenten zorgen de enthousiaste muzikanten voor een bijzondere avond.

Met net een studieweekend en een gezamenlijke repetitie in De Meenthe achter de rug blikken bestuursleden Marjolein Rink en Jan van der Velde vooruit op het concert. ‘Het plezier zal er van af stralen, dat is zeker. Want plezier en samen muziek maken is de basis van ons orkest,’ zegt Marjolein die bugel speelt.

‘De sfeer in onze vereniging is heel goed. Iedere dinsdag gaan we met veel plezier repeteren. En als de sfeer goed, is, dan is de muziek dat ook,’vervolgt Jan die de trombone speelt.

VCE Westerveld is een modern orkest. Geen deelname aan concoursen waarbij zware muziek voor een jury wordt gespeeld en geen uniformen. ‘We maken muziek die het publiek graag wil horen en die wij leuk vinden om te spelen. Daar past de muziek uit de Top 2000 goed bij.’

De moderne stijl spreekt ook de jongere muzikanten aan. ‘We hebben ongeveer zestig leden, waarvan ook een aantal jeugdleden. Naast het groot orkest hebben we een blaoskapel, een saxofoon-ensemble, een drumensemble en een jeugd-/opleidingsorkest. Jeugdleden met het A-diploma kunnen ook meespelen in het groot orkest.’

Een keer in de drie weken spelen de jeugdleden van VCE Westerveld samen met de jeugd van Advendo Diever en Swingband Havelte. Onder de naam Muziekkids Westerveld treden zij ook op.

Het concert in De Meenthe zal veel mensen aanspreken. Zeker omdat er met het orkest andere muzikanten gaan meespelen of zingen. ‘We hebben eerder samengespeeld met andere muzikanten. Zo speelden we met Maarten Peters en Margriet Eshuis en Diep Triest. Dat was super. Het is erg leuk om samen met anderen muziek te maken!’

Dit jaar zochten ze talenten uit de regio om hun concert aan te vullen. ‘We hebben geprobeerd een diversiteit aan talenten uit te nodigen, verspreid over de regio, met verschillende muziekgenres en van verschillende leeftijden en ervaring.’

Berjan de Ruiter uit Nijensleek, Kayleigh Fledderus uit Dwingeloo, Daphne van Ditshuizen uit Havelte, Edwin Hagedoorn, Lieke de Boer, Arak Buisman en Malou Hagedoorn uit Steenwijk, de Boerenrockies uit Tuk en Ronald Ruiter uit Zuidveen staan 2 december met het orkest in de schijnwerpers.

Maanden van muziekstukken uitzoeken, ze te laten passen bij de individuele talenten en het orkest, repeteren, aanpassen en bijstellen kwam vorige week samen op het podium tijdens de podiumrepetitie. ‘Tijdens de reguliere repetities voelden we het al: dit is heel bijzonder. Vorige week op het podium was heel gaaf. Heel fijn dat we de De Meenthe de kans kregen om met elkaar al eens het podium te delen. Nu gaat het nog meer kriebelen.’’

Nog drie repetities en dan gaat het gebeuren. Kaarten kopen in de voorverkoop is aan te raden. Ze zijn voor 12,50 euro verkrijgbaar bij Coop Vledder, Coop Diever, dorpshuis Oens Huus Wapse, de Karre Tuk en bij de Meenthe Steenwijk online en aan de kassa.

• Tekst: Alanda de Boer
  • Foto: Marlene van der Knokke