Publiek geniet volop van VCE Westerveld

Steenwijk – Een bijna uitverkochte zaal in Rabotheater de Meenthe voor orkest VCE Westerveld die zaterdag samen met regionaal talent nummers uit de Top2000 ten gehore bracht aan het publiek.

Het moderne orkest deed dit op eigen wijze; losjes, met humor, improvisatie en interactie met het publiek. Elk nummer mocht rekenen op een enthousiast applaus van de zaal.

Maanden is er naar dit concert toegewerkt. Het uitzoeken en instuderen van de nummers, het benaderen én repeteren met de talenten en natuurlijk aandacht voor de verdere aankleding van het concert. ‘Maanden werk is in een zucht voorbij’, aldus voorzitter Marjolein Rink, ‘maar het was het allemaal meer dan waard. Wat hebben we er een feestje van gemaakt!’

In de pauze hadden veel mensen het over de tijd die voorbij was gevlogen. Op dat moment waren al acht nummers gespeeld en gezongen. ‘In de pauze kregen we vanuit het publiek al veel positieve feedback en wisten we dat het goed was’, vertelt Jan van der Velde. Met de herkenbare tune van de ‘Top2000’ bracht VCE Westerveld het publiek gelijk in de goede sfeer. Berjan de Ruiter bracht als eerste talent het gevoelige Hallelujah, Daphne van Ditshuizen en Arak Buisman rockten op het podium en het publiek smulde van Edwin ‘Bublé’ Hagedoorn met zijn vertolking van ‘Feeling good’.

Onderdeel van de act

In de zaal had Lieke de Boer plaatsgenomen met sigaret en fles wijn. Omzittenden hadden het er met elkaar al over gehad: ‘dit kon echt niet’. Toen de eerste tonen van ‘Rehab’ werd ingezet en ‘Amy’ schreeuwend en rollend het podium betrad, werd duidelijk dat dit onderdeel was van de act. Op blote voeten beende Lieke naar de microfoon om met het orkest een geweldige vertolking van het nummer van Amy Winehouse neer te zetten.

Boerenrockies

Na de pauze was het de beurt aan de Boerenrockies. De meidenband uit Tuk lieten hun versie van ‘Born to be wild’ horen en maakten het voor het publiek steeds moeilijker om stil te blijven zitten. Ronald Ruiter, bugelist bij VCE Westerveld, bracht het prachtige ‘Sorry’ van Kyteman. De verontschuldiging , ‘sorry!, die hij vooraf ludiek bracht aan het publiek voor de verkeerde noten die hij zou gaan spelen was overbodig. Hij zette deze bugelsolo fantastisch neer.

Muisstil

Kayleigh Fledderus bracht met een niet werkende versterker haar versie van The house of the Rising sun. De zaal was muisstil en genoot van haar optreden. Ook bij Malou Hagedoorn, die door een trotse papa Edwin werd aangekondigd, genoot het publiek zichtbaar bij haar vertolking van ‘Mag ik dan bij jou’. Tussen de optredens met de talenten door liet orkest VCE Westerveld onder leiding van Maarten Gal goed horen wat zij kunnen. Zo lieten ze het publiek onder andere meezingen en bewegen met medleys van ABBA en de Eagles.

Toegift

Net als bij de échte Top2000 werd ook deze avond toegewerkt naar de nummer 1: Bohemian Rhapsody. Alle artiesten kwamen voor dit nummer op het podium. Als toegift werd nog eenmaal een feestje gebouwd op het podium met het nummer I will survive. Na alle prachtige reacties die het orkest heeft mogen ontvangen, wordt er stiekem gedacht aan een 2.0 versie. ‘Nog diezelfde avond hebben een aantal andere talenten uit de regio zich gemeld. Ook zij zouden graag willen ervaren hoe dat is om het podium met een live orkest te delen. Wellicht komen we met dit concept in 2019 terug.’

Januari meespeelmaand

Januari is meespeelmaand bij VCE Westerveld. Op dinsdag 16, 23 en 30 januari kan iedereen die het leuk lijkt meespelen met dit moderne orkest. Geef je op en neem je muziekinstrument mee. Mocht je niet zelf een instrument hebben, dan zal het bestuur dit verzorgen. Opgave via: info@muziekverenigingwesterveld.nl of 0627281394.

• Bron: Steenwijker Courant
  • Foto: Sieb van der Laan