Sluisdagen slaan goed aan | Badeendjesrace

Dieverbrug – De eerste editie van de Sluisdagen in Dieverbrug zijn een succes geworden. Veel inwoners van Diever en Dwingeloo maar ook vele toeristen en andere belangstellenden uit de omgeving hebben tijdens de Pinksteren genoten.

In de havenkom trokken de elf historische schepen veel aandacht en ook voor de vele muzikale optredens was er zaterdag, zondag en maandag voldoende belangstelling. De reacties waren zo enthousiast dat de organisatie nu al kon verklappen dat de Sluisdagen in 2019 een tweede editie gaat beleven.

Muziek voor Hoop

Op eerste Pinksterdag was muziekvereniging VCE Westerveld aanwezig tijdens de Sluisdagen. De leden van de vereniging waren de afgelopen weken erg druk geweest met de verkoop van badeendjes voor de zogenaamde Badeendjesrace die n de havenkom werd gehouden. De opbrengst van de race komt ten goede van de actie ‘Muziek voor Hoop’ waarmee de vier muziekverenigingen in Westerveld komende zaterdag geld inzamelen voor KWF Kankerbestrijding. Bij de COOP in Vledder werden in dit kader ook oliebollen verkocht.

VCE Westerveld is zeer tevreden over het verloop van beide acties. De uiteindelijke opbrengst wordt bekend gemaakt tijdens het benefietconcert ‘Muziek voor Hoop’ zaterdag in het gemeentehuis in Diever. De aanleiding voor het organiseren van dit concert is het verlies in de afgelopen vijf jaar van vier leden van VCE Westerveld. De muziekvereniging benaderde hun zusterverenigingen om het initiatief gezamenlijk op te pakken en zij zeiden volmondig ja. Ook burgemeester Rikus Jager is enthousiast en stelt de publiekshal van het gemeentehuis ter beschikking. Hij zal, net als de Drentse commissaris van de Koning Jetta Klijnsma, deze avond aanwezig zijn.

Acties

Tijdens de inloop vanaf 19.00 uur worden bezoekers zaterdag muzikaal ontvangen door MuziekKids Westerveld. Hierin spelen de jeugdleden en beginnende muzikanten van Advendo Diever, Swingband Havelte en VCE Westerveld met ondersteuning van muzikanten met wat meer ervaring. Bij de ingang kunnen de bezoekers een kaarsje branden. Binnen worden ze getrakteerd op muziek van de genoemde drie muziekverenigingen. UDI Dwingeloo sluit aan bij het gezamenlijke eindnummer. Tussen de korpsen in speelt het slagwerkensemble van Appingedam. Dit is een zeer bijzonder ensemble welke als enige in Nederland alleen maar gebruik maakt van gestemd slagwerk. Naast de entreegelden en de kaarsverkoop wordt binnen ook nog geld opgehaald voor het goede doel. Zo gaat de opbrengst van de koffie en thee rechtstreeks in de donatiepot. Daarnaast is De Tippe in Vledder bereid gevonden om de verdere catering voor hun rekening te nemen. Ook hiervan gaat een deel naar KWF Kankerbestrijding.

Kaarten

Kaarten à € 5,- per stuk zijn deze week nog te koop bij de muzikanten van VCE Westerveld, UDI Dwingeloo, Advendo Diever en Swingband Havelte. Via de mail kunnen ze gereserveerd worden via info@muziekverenigingwesterveld.nl. Daarnaast zijn er nog een aantal kaarten aan de kassa verkrijgbaar. Er is beperkt plek, dus wees er op tijd bij.

• Foto: Hugo Faber ©