Top 2000 inspireert VCE Westerveld

WAPSE – De muzikanten van VCE Westerveld nemen het publiek dit jaar mee de Top 2000 in. Dat doet het moderne orkest tijdens het traditionele uitvoering dat het jaarlijks geeft in Rabo Theater De Meenthe. Dit jaar begeleidt het orkest bekende en minder bekende regionale artiesten. Het concert vindt op zaterdag 2 december plaats.

Muziekvereniging VCE Westerveld is een samenvoeging van Vogido Wapse, Concordia Frederiksoord en Excelsior Wapserveen. De drie verenigingen kennen afzonderlijk een rijke historie. Muziekvereniging Excelsior werd op 25 juni 1925 in Wapserveen opgericht. Ruim vijf jaar later volgde in Frederiksoord de oprichting van Concordia. Beide verenigingen kenden goede en slechte tijden, maar kwamen hier steeds weer doorheen. In 1963 en 1964 werd gezamenlijk deelgenomen aan een concours, waarna in 1965 beide verenigingen werden samengevoegd. Het bleek geen garantie voor een groter ledental. De drumband werd opgeheven, de straat op ging het orkest niet meer en het ledental bleef dalen. Toch diende een kentering zich aan. De vereniging groeide weer. In 2006 volgde samenwerking met muziekvereniging Vogido uit Wapse en in januari 2013 werd dit bekrachtigd met een officiële samenvoeging van de twee verenigingen tot VCE Westerveld. Tot op heden kent de vereniging een stabiel ledenaantal en een goede bezetting van instrumenten.

Samenwerking

Muziekvereniging VCE Westerveld bestaat uit bijna zestig leden uit de gemeenten Westerveld en Steenwijkerland. De leeftijd van de muzikanten varieert van 9 tot 80 jaar. En hoewel fanfareorkesten nog steeds een heel stoffig imago hebben, is dat volgens voorzitter Marjolein Rink al lang niet meer het geval. ‘We spelen juist veel moderne liederen en willen dat ook graag laten zien en horen.’ VCE Westerveld werkt ook samen met de muziekverenigingen Swingband Havelte en Advendo Diever. ‘Samen hebben wij een jeugdorkest dat speelt onder de naam MuziekKids Westerveld. De kinderen repeteren op dit moment één keer in de drie weken met elkaar. Daarnaast is er een drumensemble genaamd Drummers in de dop’, zo vertelt Rink. ‘VCE Westerveld heeft altijd plaats voor muzikanten die het orkest kunnen versterken. Of je nu een beginnend muzikant bent of de muzikale carrière weer op wilt pakken, iedereen is welkom. Kom gewoon eens langs bij een concert of op een repetitie. De jeugd repeteert op dinsdag van 18.45 tot 19.45 uur en ons grote orkest van 20.00 tot 22.00 uur in het dorpshuis in Wapse.’

Talent

Eén van de momenten waarbij het orkest dat al jaren onder leiding staat van dirigent Maarten Gal kan excelleren, is het grote concert in het Steenwijker Theater De Meenthe. Na succesvolle samenwerkingen in de afgelopen tien jaar met bekende artiesten als Margriet Eshuijs, Maarten Peters en DiepTriest, delen de muzikanten van VCE Westerveld dit jaar het podium met bekend en nog reeds te ontdekken talent uit de gemeenten Steenwijkerland en Westerveld. Al maanden wordt gerepeteerd voor het concert dat dit jaar in het teken staat van de Top 2000, het jaarlijks radioprogramma van NPO Radio 2 waarin de 2.000 populairst bevonden platen in de laatste week van het jaar achter elkaar worden gedraaid. Het orkest neemt het publiek 2 december mee op reis door de muziekgeschiedenis. Het wordt daarbij geholpen door onder meer gitarist Arak Buisman, de zoon van de in 2011 overleden bekende Steenwijker troubadour Gerard Buisman. En ook zangeres Daphne van Ditshuizen uit Havelte, de Dwingelse Kayleigh Fledderus en de Steenwijkse soliste Lieke de Boer zijn te horen. Verder zijn er optredens van Edwin Hagedoorn (Bogey and the Longhorns) en dochter Malou, Berjan de Ruiter, de Boerenrockies en Ronald Ruiter. Stuk voor stuk allemaal bekende en minder bekende regionale muziektalenten die samen met VCE Westerveld een nummer uit de Top 2000 brengen.

Muziekstijlen

Tijdens het concert begin december komt er muziek langs van onder meer ABBA, Anouk, Queen, Claudia de Breij en Michael Bublé, zo verklapt Rink. ‘Maar ook is er in het programma ruimte voor steviger werk van bijvoorbeeld ACDC en Metallica.’ Samen met de talenten wordt er in dorpshuis Oens Huus in Wapse gerepeteerd. Binnenkort heeft VCE Westerveld zelfs nog een studieweekend gepland om de muziek er nog beter in te krijgen. ‘Maar zo’n studieweekeinde gebruiken we ook voor de sfeer en de gezelligheid, want dat is en blijft voorwaarde nummer één om samen muziek te maken’, zo besluit Rink.

Kaarten voor het concert kosten €12,50 en zijn aan de kassa en online via De Meenthe te verkrijgen. Ook kaartverkoop in dorpshuis Oens Huus en in de COOP Vledder.