Welstaat raakt echt iedereen

Voorbereidingen muziektheaterspektakel Welstaat in volle gang

Frederiksoord – Het sprookjesachtige Sterrebos in Frederiksoord is van 19 tot en met 30 september het decor voor Welstaat. Een voorstelling geïnspireerd op het historische verhaal over leiderschap en weldoen van de Maatschappij van Weldadigheid. Welstaat is een zoektocht naar de ultieme vorm van samenleven in een tijd waarin de maatschappij steeds meer om het individu draait. Een muzikale theaterroute over durven dromen tot je doet.

De muziektheatervoorstelling Welstaat is een idee van het productiehuis voor muziektheater Kameroperahuis uit Zwolle. De hoofdrol wordt vertolkt door Bas Keijzer, onder meer bekend van Flikken Rotterdam, musical Ciske de Rat en de films Alles is Liefde en Black Out. Aan Welstaat wordt ook meegewerkt door lokale verenigingen en vrijwilligers.

Zo zijn er in het stuk rollen weggelegd voor Mannenkoor Vledder, De Liesterkrallen uit Havelte, Theaterkoor Disisit, Het Koor Van De Hoeve, DOOK Frederiksoord en Voices4U Havelte. Ook werken de muziekverenigingen VCE Westerveld en Advendo Diever mee aan Welstaat. De repetities zijn ondertussen in volle gang.

‘Houd ze vast, hou ze bij, hou ze tegen,’ klinkt het woensdagavond voor de Pancratiuskerk in Diever. Zo’n 65 koorleden en 20 muzikanten, die deelnemen aan Welstaat, repeteren voor het eerst samen in de buitenlucht. Deze muziektheatervoorstelling wordt gehouden van 19 tot en met 30 september in het Sterrebos van Frederiksoord om te vieren dat de Maatschappij van Weldadigheid 200 jaar bestaat.

Strijdlied

Niets vermoedende wandelaars en fietsers houden woensdagavond even halt om te luisteren naar het projectkoor dat bij de kerk een strijdlied heeft aangeheven. Dit koor wordt gevormd door individuele zangers, die veelal in Frederiksoord en Wilhelminaoord wonen.

Verder leveren vijf basiskoren zangers en zangeressen aan het projectkoor. Bij alle 12 voorstellingen zullen zij een aantal leden afvaardigen. De basiskoren zijn Mannenkoor Dook uit Frederiksoord, Vrouwenkoor De Liesterkrallen uit Havelte, Risk uit Wolvega, Voices4U uit Havelte en Het Koor van De Hoeve. In totaal hebben ruim 100 mensen zich opgegeven.

Woensdagavond zijn 65 van hen aanwezig om in de open lucht te repeteren. Zij worden afwisselend begeleid door Brassband Advendo uit Diever en Orkest VCE Westerveld uit Vledder. Woensdagavond is alleen de Brassband aanwezig. Haar laatste repetitieavond van het seizoen studeert ze samen met het projectkoor.

Warm bad

‘Jullie zijn heel goed verstaanbaar’, complimenteert dirigent Angelica Braam uit Steenwijk als het strijdlied ten einde is. Wel wil ze dat de zangers en zangeressen met nog iets meer pit gaan zingen. Regisseur Pepijn Cladder uit Amsterdam helpt haar een handje.

Hij maakt het beeldend voor de koorleden door hun situatie als volk van Welstaat te vergelijken met die van de studenten die in 1988 op het Plein van de Hemelse Vrede protesteerden. ‘Zo groot moet u het zien!’ Welstaat, een denkbeeldig landje gevestigd in het Sterrebos in Frederiksoord, staat centraal tijdens de muziektheatervoorstelling.

Het is vergelijkbaar met de Kolonie van Weldadigheid, die daar in 1818 door Johannes van der Bosch werd gesticht. De mooie Hannah is de leidster van Welstaat. Na haar overlijden valt de hechte gemeenschap uit elkaar en wordt ze bedreigd door allerlei indringers.

Het koor zingt nogmaals het lied. Het klinkt al een stuk strijdvaardiger. Cladder is enthousiast. ‘Met zo’n groep weet je wat je krijgt! Toen ik ze voor het eerst hoorde, was het alsof ik in een warm bad kwam. Ik hoop dat ze deze vibe vasthouden, ook als het straks tijdens de voorstelling stortregent.’

Acteursgroep

Cladder, die regisseur is van het tweede en derde deel van de muziektheatervoorstelling, vertelt ook nog dat ook de acteursgroep compleet is. De groep bestaat uit 11 professionele acteurs, 8 jongeren van Garage TDI, 1 stagiaire van het Deltion college en tientallen amateurspelers uit Frederiksoord en omgeving. De eerste bijeenkomst met lezing van het script heeft al plaatsgevonden.

Op 15 augustus is de eerste spelrepetitie. Verder komen er nog tientallen vrijwilligers achter de schermen in actie. Zij zullen de 500 bezoekers per avond als gids begeleiden tijdens hun wandeling langs de locaties die zij zullen aandoen voordat het slotstuk, de muziektheatervoorstelling, begint. Er worden nog publieksbegeleiders gezocht. Je kunt je hiervoor aanmelden via: welstaatbewoners.nl

Kaarten voor de voorstelling Welstaat zijn verkrijgbaar via www.demeenthe.nl

OPMERKELIJK | Kameroperahuis is een Zwols productiehuis voor muziektheater. Het begeleidt jonge muziektheatermakers binnen de vier pijlers #speelt, #werkt, #leert en #verbindt.

• Bron: Steenwijker Courant