VCE & SCALA

HaFaBra en slagwerkensembles

De opleiding voor HaFaBra (harmonie, fanfare, brassband) en slagwerkensembles is toegespitst op een groot aantal muziekverenigingen in ons werkgebied en gebaseerd op landelijke eisen. Voorwaarde om deze opleiding te volgen, is dat je lid bent van één van deze muziekverenigingen. Je krijgt bij ons les op één van de instrumenten en als je er klaar voor bent, speel je mee in het (beginners)orkest. Afhankelijk van de muziekvereniging kun je kiezen uit: bariton, euphonium, bastuba, bugel, cornet, dwarsfluit (piccolofluit), hobo (alt), althoornwaldhoornklarinet (tevens es/alt/bas), slagwerk  (drums / percussie / marimba / xylofoon / klokkenspel / pauken / drums, saxofoon (sopraan / alt / tenor / bariton), trombone (tenor en bas) en trompet (piccolo). Je begint met lessen in het A-traject en na ongeveer 2 of 3 jaar doe je mee aan het A-examen. Daarna kun je verder studeren voor het B-, C-, en D- diploma. Je sluit elk traject af met een examen. Ter voorbereiding op het examen krijg je ook muziektheorielessen.

Om je aan te melden voor lessen, klik je op het instrument van je keuze en kies je vervolgens voor het A, B, C of D traject.

Voordelen

• een landelijk erkende opleiding en diploma’s
  • voordelig lesgeldtarief
  • een instrument in bruikleen via de muziekvereniging
  • veel mogelijkheden voor samenspel via de muziekvereniging
  • mogelijkheid om mee te doen aan Scalaconcerten en –projecten

Hoe ziet de opleiding eruit?

• 35 weken instrumentale les (door Scala afgezegde lessen i.v.m. ziekte of verlof van de docent worden ingehaald)
  • A- en B-traject: 20 minuten les per leerling
  • C- en D-traject: 30 minuten les per leerling
  • muziektheorie, in het A- en B-traject onderdeel van de praktijklessen
  • 10 muziektheorielessen per seizoen in het C- en D-traject
  • 2 x per jaar een rapport (zomer/winter)
  • examens
  • pianobegeleiding bij C- en D-examens
  • C- en D-kandidaten kunnen meedoen aan Scala’s openbare presentatie

Sectie-repetities

Aan muziekverenigingen biedt Scala de mogelijkheid voor sectie-repetities per instrumentgroep onder leiding van een vakdocent, ter verbetering van techniek, stemming, etc. Denk daarnaast bijvoorbeeld aan timing met betrekking tot lichte muziek. Tijd, frequentie en kosten voor deze repetities zijn op aanvraag. Info via info@ontdekscala.nl.

Scala werkt samen met onderstaande muziekverenigingen:

Belt-Schutsloot – Excelsior
De Wijk – Apollo