VCE Westerveld zet wervelende show neer

Steenwijk – VCE Westerveld zet zaterdagavond een wervelende show neer in De Meenthe. Pianosolist Jan Vayne en drie regionale talenten tillen die naar een nóg hoger niveau. Voor het orkest uit Wapse is het de tweede keer dat de Top 2000 het thema is van een concert. De eerste succesvolle editie was in 2017.

Toepasselijk opent VCE Westerveld het concert met de tune van de Top 2000. Jan Vayne haakt daarna aan bij de medleys met nummers van Nederlandse rockbands en de Beatles. Met speels gemak improviseert hij er op los. Zijn vingers vliegen over de toetsen, terwijl hij af en toe een onwillige grijze haarlok uit zijn gezicht strijkt.

Chemie

Tussen de pianovirtuoos en dirigent Maarten Gal is een goede chemie. De oud klasgenoten dollen met elkaar en betrekken het publiek volop bij de voorstelling. Hun aanpak maakt dat de avond losjes en luchtig verloopt. Gal, die gekleed is in een rode bolletjesblouse en kleurige sneakers draagt, vertelt af en toe wat grappige anekdotes. Uitgebreide achtergrond-informatie bij de nummers laat hij achterwege. Niet nodig ook, de geprojecteerde beelden op het grote scherm, spreken al voor zich. De vaart zit er goed in, niemand zal zich eraan gestoord hebben, dat het programma een kwartier uitloopt.

Muzikaal duel

Het orkest en solist maken ook een uitstapje naar klassieke muziek. Ze houden een muzikaal duel, waarbij Gal de muzikanten flink opzweept. Het orkest begint telkens aan een werk van Mozart, valt dan plotseling stil, waarna Vayne mag invallen. Dat blijkt een makkie voor de improvatiemeester. Bladmuziek heeft hij daarvoor niet nodig. Nonchalant gooit hij die over zijn schouder op het podium.

Veelzijdig talent

De drie jonge Drentse solisten tillen de show eveneens naar een hoog niveau. Robbert Marnix uit Meppel klinkt als Billy Joel, wiens nummer Piano Man hij ten gehore brengt. Het veelzijdige talent begeleidt zichzelf daarbij op piano en mondharmonica. Daisy Bellis, de dochter van Gal en Nadua uit Assen hebben allebei op Eurosonic/Noorderslag gezongen. Beiden hebben een stemgeluid dat je bijblijft. Dat van Nadua heeft een prachtig hees randje, als ze Knockin’ on Heaven’s Door vertolkt. Opvallend helder daarentegen en met een groot bereik is de stem van Daisy Bellis, die The Man with the Child in his Eyes van Kate Bush zingt. Een kinderkoor met leerlingen van basisscholen uit de gemeente Westerveld laten luid en duidelijk van zich horen in het nummer ‘Hoepel op Jack’.

Ovatie

Na de pauze staan nog een paar medleys op het programma’s van Led Zeppelin en Queen, hofleveranciers van de Top 2000. Het orkest gaat met steeds meer enthousiasme spelen en krijgt het publiek goed mee.

VCE Westerveld sluit de avond niet af met de nummer 1 uit de Top 2000 ‘Bohemian Rhaspody’, zoals je misschien zou verwachten. Wel met Sylvia van Focus, de nummer 594 in de Top 2000 van 2018. Het is niet echt een grande finale, maar wel een stevig slotakkoord. Het publiek beloont de artiesten met een ovatie. Het is een overduidelijk pleidooi voor een derde editie van het Top 2000 concert begin december 2021.

• Recensente : Hilda Knol [Steenwijker Courant]