Opleiding / Muzieklessen

Al vele jaren is er een samenwerking tussen VCE Westerveld en Scala Centrum voor de Kunsten. Met de huidige ontwikkelingen komt hier een einde aan. Wat heeft dit tot gevolg?

Op 20 maart hebben de lessers via Scala het bericht gekregen dat, na alle berichten die ze de afgelopen periode hebben gelezen en ontvangen over de (financiële) stand van zaken bij Scala, er per 27 maart bij de rechtbank faillissement aangevraagd wordt. Dit betekent dat er vanaf dat moment geen Scala meer bestaat. Deze week zal dan ook de laatste lesweek zijn.

Muziekdocenten zijn er en zij willen graag les blijven geven. Op dit moment wordt er dus door diverse partijen gekeken naar oplossingen om de muzieklessen voort te kunnen zetten. Aankomende week ontvangen alle Scalaleerlingen een mail van hun docent over het vervolg van de lessen na de sluiting van Scala.

In principe gaat de communicatie rechtstreeks tussen leerling en (docent) Scala. Als bestuur volgen wij dit nauw en waar nodig zetten wij ons in om de lessen te kunnen continueren.

Er komt dus sowieso een oplossing. Wil jij graag een muziekinstrument leren bespelen of wil je het muziek maken weer oppakken? Neem dan rechtstreeks contact op met ons bestuur via info@muziekverenigingwesterveld.nl.

Wij houden jullie op de hoogte, hebben contact met de docenten en kijken/werken waar nodig mee aan een oplossing, zodat er voor iedereen een plek is waar muziekles gevolgd kan worden.

Voor het opleiden van onze muzikanten hebben wij een samenwerking met Scala Centrum voor de Kunsten. Scala geeft op professionele wijze les op plekken zo dicht mogelijk bij de lessers in de buurt. Wanneer de leerlingen, jong en oud, al redelijk wat noten kunnen blazen (en dat is al vrij snel!), worden zij uitgenodigd om mee te spelen in het jeugd-/opleidingsorkest. Het samen spelen van leuke muziek, zorgt voor extra plezier in het bespelen van een instrument.

Wanneer de leerlingen het diploma A hebben gehaald of ze al voldoende op niveau kunnen spelen worden ze uitgenodigd in het groot orkest te komen spelen. In de tussentijd kunnen de muzieklessen gevolgd blijven worden om desgewenst ook diploma B, C en D te behalen.

Wij informeren graag over de mogelijkheden of brengen jou in contact met Scala.

Muziekles: VCE & SCALA

De opleiding voor HaFaBra (harmonie, fanfare, brassband) en slagwerkensembles is toegespitst op een groot aantal muziekverenigingen in ons werkgebied en gebaseerd op landelijke eisen. Voorwaarde om deze opleiding te volgen, is dat je lid bent van één van deze muziekverenigingen. Je krijgt les op één van de instrumenten en kunt bijvoorbeeld kiezen uit: bariton, euphonium, bastuba, bugel, cornet, dwarsfluit, hoboalthoornwaldhoornklarinet, slagwerk (drums / percussie / marimba / xylofoon / klokkenspel / pauken / drums, saxofoon, trombone en trompet. Maar ook bijvoorbeeld keyboard en gitaar zijn bij ons welkom. Je begint met lessen in het A-traject. Daarna kun je verder studeren voor het B-, C-, en D- diploma. Je sluit elk traject af met een examen. Ter voorbereiding op het examen krijg je ook muziektheorielessen.

Om je aan te melden voor lessen, klik je op het instrument van je keuze.

Voordelen

• een landelijk erkende opleiding en diploma’s
  • voordelig lesgeldtarief
  • een instrument in bruikleen via de muziekvereniging
  • veel mogelijkheden voor samenspel via de muziekvereniging
  • mogelijkheid om mee te doen aan Scalaconcerten en –projecten

Hoe ziet de opleiding eruit?

• 35 weken instrumentale les (door Scala afgezegde lessen i.v.m. ziekte of verlof van de docent worden ingehaald)
  • A- en B-traject: 20 minuten les per leerling
  • C- en D-traject: 30 minuten les per leerling
  • muziektheorie, in het A- en B-traject onderdeel van de praktijklessen
  • 10 muziektheorielessen per seizoen in het C- en D-traject
  • 2 x per jaar een rapport (zomer/winter)
  • examens
  • pianobegeleiding bij C- en D-examens
  • C- en D-kandidaten kunnen meedoen aan Scala’s openbare presentatie

Scala werkt samen met onderstaande muziekverenigingen:

Belt-Schutsloot – Excelsior
Vollenhove – Vollenhoofsch Fanfare
Westerveld – VCE Westerveld
Zuidwolde – De Woudklank

Klik op het logo van Scala om het gehele lesaanbod te zien.

Scala Centrum voor de Kunsten