VCE Westerveld gaat het theater in

Wapse –orkest De muzikanten van VCE Westerveld bereiden zich voor op een bijzonder concert. Samen met de bekende artiesten Maarten Peters en Margriet Eshuijs en Wilma Dijksma uit Steenwijk treedt het orkest zaterdag op in De Meenthe in Steenwijk.

Thema van het concert is ‘Spelen met vuur’, een knipoog naar het dubbelconcert ‘Vuur’ waarin Peters en Eshuijs samen de mooiste bezielde singer-songwriter liedjes zingen.

De titel is dus eigenlijk een grappige woordspeling, zo legt voorzitter Marjolein Rink van VCE Westerveld uit. ‘Voor Peters en Eshuijs is het de aftrap van een nieuw seizoen en voor ons is het de eerste keer dat we samen spelen met bekende artiesten. Een hele mooie uitdaging om als amateurorkest met deze grote namen te mogen optreden.’

Al tijdens zijn nieuwjaarstoespraak stelde directeur Han Evers van De Meenthe, dat het theater er een moest zijn voor een bredere regio. Dat betekende onder meer naast de grote namen ook optredens van regionale verenigingen. Het theater ligt in het drieprovinciënpunt en wil bezoekers trekken vanuit de Kop van Overijssel, Zuidwest-Drenthe en Zuidoost-Friesland. Een van zijn toehoorders destijds was Jorrit Muurling die al jaren bij VCE Westerveld speelt. Geïnspireerd door het verhaal van Evers nam Jorrit contact op en opperde het voorstel om als muziekvereniging op te treden met een landelijk bekende artiest.

‘In het verleden traden we jaarlijks op in De Meenthe. Toch bleef de behoefte om een dergelijk concert weer terug te brengen naar de gemeente Westerveld,’ vertelt Jorrit. ‘Maar binnen Westerveld valt het niet mee om een geschikte ruimte te vinden waar we voor een groot gezelschap kunnen optreden.’ Jorrit ging op zoek naar een artiest en vond Margriet Eshuijs bereid om samen op te treden. Optreden met een bekende artiest is een wens die de vereniging al langer koestert.  ‘Het is ook een trend die je steeds vaker ziet’, vertelt Marjolein Rink. ‘Hoewel fanfareorkesten nog vaak een heel stoffig imago hebben, is dat al lang niet meer zo. We zijn een concertorkest en zijn veel moderner dan de meeste mensen denken.’

Mooi jaar

Inmiddels kijkt VCE terug op nog een succesvol jaar met prachtige uitnodigingen om te mogen optreden. En het jaar is nog niet voorbij. ‘Nu bereiden we ons voor op ons gezamenlijke concert in De Meenthe en op 31 oktober spelen we met de drie andere muziekverenigingen uit Westerveld in het gemeentehuis in Diever, onder meer met een gezamenlijk jeugdorkest. Het is een mooie manier om elkaar te versterken en bovendien groeit het plezier en het enthousiasme om te spelen en het optreden enorm. Waar we ons vroeger moesten aanbieden, worden we steeds vaker gevraagd om op te treden. We hebben duidelijk een professionaliseringslag gemaakt.’

Tijdens het programma in de Meenthe laten de 40 orkestleden, waaronder ook een aantal heel jeugdige leden, een modern en gevarieerd repertoire horen dat past binnen het thema Vuur. ‘We spelen bekende liedjes als Brand New Day, Eternal Flame en Relight my Fire. En het dak gaat er zeker af tijdens onze versie van This is what it feels like van Armin van Buuren.’ Daarnaast begeleiden ze Maarten en Margriet bij hun liedjes uit hun tour ‘Vuur’. Samen spelen ze liedjes als House for Sale en God is Asleep. Het wordt een prachtig concert, leuk voor jong en oud. De liedjes zijn zorgvuldig gekozen.’ De avond wordt muzikaal geleid door Maarten Gal, die al tien jaar de dirigent is van VCE Westerveld. ‘Een talentvolle dirigent die naast ons meerdere bigbands leidt en al diverse prijzen heeft gewonnen.  Margriet en Maarten weten met hun stem en zelf geschreven teksten mensen te ontroeren. Margriet Eshuijs staat al meer dan 40 jaar op het podium en ontving meerdere prijzen. Maarten Peters is onder meer bekend van het theaterconcert ‘Best of Britain’ en de muziekvoorstelling ‘Bevroren Tranen’.