VCE Westerveld zorgt voor vurige muziekavond in De Meenthe

Concert VCE Westerveld met Margriet Eshuijs. –

Steenwijk – Men neme de enthousiaste fanfare VCE Westerveld uit Wapse. Voeg daaraan toe de twee bekende artiesten Margriet Eshuijs en Maarten Peters. Breng het op smaak met het originele thema Spelen met vuur en voilà, 350 toeschouwers in De Meenthe beleven zaterdagavond een geweldige muziekavond.

Vindingrijkheid

Met A Brand New Day van The Wiz opent VCE Westerveld de avond. ‘Brand is ook vuur,’ verklaart dirigent Maarten Gal de keuze voor dit nummer. ‘Het geeft de vindingrijkheid bij de invulling van het thema aan,’ complimenteert zangeres Margriet Eshuijs even later het korps.

Muisstil in de zaal

Iedereen is netjes gekleed in zwart-rood. Alleen Gal detoneert met zijn spijkerbroek en gympen. ‘Mijn kleding is zoek geraakt,’ excuseert hij zich. Voor het overleden erelid Harm Barends leest de dirigent daarna een gedichtje voor. Het is muisstil in de zaal. Dat is het opnieuw als Margriet Eshuijs het gevoelige God is Asleep zingt. Dit draagt zij op aan de vluchtelingen. Daarvoor nog zingen de Steenwijkse zangeressen Wilma, Rinske en Klaske zingen de titelsong van de avond: Fire van The Pointer Sisters. Net zo vurig en met veel volume volgt daarop de fanfare met Rood van Marco Borsato. Margriet Eshuijs zingt vervolgens met een lach in haar stem Walking with the Blues. Ze begeleidt zichzelf daarbij op keyboards. Haar vriend songwriter Maarten Peters doet dat op gitaar. Eloise komt wat minder goed uit de verf. Margriet Eshuijs zingt dat wat geforceerd en haar zang mengt minder goed met het orkest.

Armin van Buuren

Gedurfd speelt VCE Westerveld na de pauze mee met een mp3 met het nummer That’s what it feels like van Armin van Buuren. Het is een niet gebruikelijke, maar geslaagde uitvoering. Ook biedt het een prettige afwisseling met de rest van het programma. Dit bestaat vooral uit muziek uit de jaren ’70 en ’80, zoals het daarop volgende Love Shine a Light en Eternal Flame.

Afgedankt door Bob Dylan

Het is daarna de beurt aan Maarten Peters, die Rumours van Fleetwood Mac zingt. Hij begeleidt zichzelf daarbij op een mondharmonica. Een heel bijzonder exemplaar, want het werd afgedankt door Bob Dylan.

Natuurlijk mag Margriet Eshuijs’ House for Sale niet ontbreken. De melancholie verwoordt zij prachtig in deze tophit. Toepasselijk ook is het slotnummer van de avond: Music van Miles Davis. Maarten Peters zingt het met verve. Zijn stem leent zich prima voor deze evergreen. Het publiek beloont hem en de uitstekend begeleidende fanfare daarvoor met een ovatie.

Stand By Me als toegift

Als toegift brengen alle zangers samen nog Stand By Me. Waldhoornspeler Rein van de Velde, die zijn ziekenhuisopname tot maandag heeft uitgesteld, wordt nog toegezongen. De orkestleden leggen daarna even al hun instrumenten aan de kant om mee te zingen met John Lennon’s Imagine. Een kippenvelmoment breekt aan als daarbij het publiek gaat staan, het licht uitgaat en alleen nog de zaklampen van mobieltjes te zien zijn.

Het enthousiaste publiek krijgt daarna nog de gelegenheid om Margriet Eshuijs en Maarten Peters de hand te schudden in een meet and greet in het restaurant.

Recensie Steenwijker-/Meppeler Courant