Muziek geeft hoop in Westerveld

Muzikanten slaan handen ineen voor KWF Kankerbestrijding

WAPSE – VCE Westerveld is initiatiefnemer van de nieuwe activiteit ‘Muziek voor Hoop’. In samenwerking met twee andere Westerveldse muziekverenigingen (Advendo Diever en de Swingband Havelte) komen de muzikanten zaterdag 26 mei 2018 tijdens een gezamenlijk concert in de publiekshal van het gemeentehuis in Diever in actie om geld in te zamelen voor KWF Kankerbestrijding.

Directe aanleiding voor het organiseren van ‘Muziek voor Hoop’ is het verlies in de afgelopen vijf jaar van vier leden van VCE Westerveld. Als bestuurslid van VCE Westerveld en muzikant in het orkest, maakte Julie Oostra uit Wapse van dichtbij de impact mee die kanker heeft. Dat was toen haar buur vrouw Corrie van der Weij-Toren, die ook nog eens naast haar zat in het orkest, overleed. Toen ook de orkestleden Harm Barelds, Rein van de Velde en Jeanette Daalman de strijd tegen kanker verloren, vond Oostra dat ze in actie moest komen. ‘Dan ga je nadenken wat je kunt doen en kom je logischerwijs uit bij muziek’, zo vertelt ze. Oostra deelde haar plannen met onder meer Marjolein Rink, voorzitter van VCE Westerveld. Ook die was direct enthousiast, net als burgemeester Rikus Jager. De laatste stelde direct de publiekshal van het gemeentehuis ter beschikking voor ‘Muziek in Actie voor KWF’. ‘Dat was eerst de werknaam. Later hebben we voor ‘Muziek voor Hoop’ gekozen. Omdat dit erg lijkt op de SamenLoop voor Hoop, een andere inzamelingsactie voor de Kankerbestrijding, leggen veel mensen direct de connectie met KWF. En dat is goed’, zo vertelt Julie.

Als secretaris van KWF Kankerbestrijding afdeling Westerveld werd André de Groot benaderd met de vraag wat de organisatie zou kunnen betekenen voor ‘Muziek voor Hoop’. Het bleef niet alleen bij het beschikbaar stellen van collectebussen die inmiddels onder ondernemers in heel Westerveld zijn verspreid. ‘Ik heb in 2015 als secretaris meegewerkt aan de succesvolle SamenLoop voor Hoop in Dwingeloo. Ik heb dus wel wat ervaring en contacten die ik nu kan gebruiken voor ‘Muziek voor Hoop’.’

Miniconcerten

Het is de bedoeling dat tijdens ‘Muziek voor Hoop’ de drie Westerveldse muziekverenigingen allemaal een ‘miniconcert’ verzorgen en uiteindelijk het benefietconcert samen afsluiten. Ook treden de MuziekKids Westerveld op.

‘De gemeente Westerveld werkt fantastisch mee’, zo zegt Rink. Het concert mag gehouden worden in de hal van het gemeentehuis. Daar is plaats voor zo’n driehonderd mensen. De komende weken worden verdere plannen gesmeed om geld in te zamelen. ‘Een aantal acties loopt al. Zo hebben we tijdens een aantal concerten al geld ingezameld. Maar we gaan ook kijken naar wat we nog meer kunnen doen om zoveel mogelijk geld in te zamelen. En mochten er mensen zijn die ons willen helpen of een idee hebben, dan kunnen die contact met ons opnemen via info@muziekverenigingwesterveld.nl’, zo zegt Julie die afsluit: ‘We willen met elkaar een bijdrage leveren aan het onderzoek naar kanker in de hoop dat we in de toekomst niemand meer verliezen aan die vreselijke ziekte.’

▶▶ Doneren via: acties.kwf.nl/muziekinactievoorkwf.

• Tekst: Arjan Jonkers
  • Foto: Arjan Jonkers