Muziekvereniging bloeit na fusie

Wapse – Muziekvereniging VCE Westerveld viert in 2016 haar tweede lustrum. De vereniging, een samenvoeging van Vogido Wapse, Concordia Frederiksoord en Excelsior Wapserveen, bestaat dan tien jaar.

Muziekvereniging Excelsior werd op 25 juni 1925 in Wapserveen opgericht. Ruim vijf jaar later volgde in Frederiksoord de oprichting van Concordia. Beide verenigingen kenden goede en slechte tijden, maar kwamen hier steeds weer doorheen. In 1963 en 1964 werd gezamenlijk deelgenomen aan een concours, waarna in 1965 beide verenigingen werden samengevoegd. Het bleek geen garantie voor een groter ledental. De drumband werd opgeheven, de straat op ging niet meer en het ledental bleef dalen.

Toch diende een kentering zich aan. De vereniging groeide weer. In 2006 volgde samenwerking met muziekvereniging Vogido uit Wapse, maar de samenvoeging van de twee verenigingen tot VCE Westerveld is pas sinds januari 2013 officieel.

Maar omdat de korpsen al negen jaar met elkaar same spelen, wordt er in oktober 2016 toch het 10-jarig jubileum gevierd, zegt voorzitter Marjolein Rink. ‘En dat wordt natuurlijk een gezellig feestje!’ Muziekvereniging VCE Westerveld bestaat uit bijna zestig leden waarvan vijftien kinderen. De leeftijd varieert van 9 tot 80 jaar. ‘Naast het grote orkest hebben we ook een opleidingsorkest’, licht Jetta Leerling toe. ‘Eerder noemden we dat het jeugdorkest, maar omdat steeds meer volwassen een instrument willen leren bespelen, hebben we die naam aangepast.’ Een van die senioren is Rein van de Velde. Hij is inmiddels tachtig en haalde op 78-jarige leeftijd zijn D-diploma, het hoogst haalbare. ‘Niet voor niets hebben we hem benoemd als erelid.’

Een selectie blazers uit het grote orkest speelt ook in blaoskapel ‘De Zendestriekers’. De kapel treedt regelmatig op: tijdens het dorpsfeest, bij Corso Frederiksoord maar ook bij diverse vieringen als de Palmpaasoptochten, Pasen en Sinterklaas. ‘Sinds twee jaar hebben we ook een prachtig saxofoon ensemble. Met zijn zessen spelen ze hele mooie stukken. Met Pasen zijn ze te horen in de kerk in Wapserveen.’ Hoewel fanfareorkesten nog steeds een heel stoffig imago hebben, is dat al lang niet meer zo. ‘We spelen juist veel moderne liederen en dat willen ook graag laten zien.’ Het bestuur was ontzettend blij toen ze benaderd werden door De Meenthe om in oktober op te treden met Margriet Eshuijs en Maarten Peeters. ‘Binnen het thema ‘Vuur’ gaan we allerlei liedjes spelen, samen en apart,’ aldus een enthousiaste Marjolein.

Een ander hoogtepunt duurt nog even, maar daar oefenen ze al wel voor. ‘We zijn gevraagd door de coverband Diep Triest om hen volgend jaar te begeleiden tijdens het Wapserveense feest. Reuze leuk natuurlijk en daar hebben we allemaal heel veel zin in. We spelen dan bekende nummers die lekker in het gehoor liggen. Dat vinden wij leuk, maar het publiek ook!’ Dat VCE Westerveld in de regio een graag geziene en te horen gast is, blijkt wel uit het drukke programma voor 2015. Er staan verschillende optredens gepland. ‘Eerste paasdag spelen we bij Fredeshiem in De Bult tijdens het bevrijdingsconcert. Dat doen we nu voor de derde keer. We spelen een mix van zware en vrolijke stukken, van onder meer Schindler’s List en Glenn Miller. Tijdens het evenement ‘Sporen uit het verleden’ geven we samen met swingband De Bosnimf uit Havelte begin mei een muziekuitvoering in het teken van oorlog en vrijheid.’

• Tekst: VCE Westerveld / Redactie