De Zendestriekers viert jubileum

Blaoskapel uit Wapse komt met jubileumconcert

WAPSE – Blaoskapel De Zendestriekers bestaat al meer dan veertig jaar. Het jubileum had ruim een jaar geleden al gevierd moeten worden, maar door omstandigheden is het daar niet van gekomen. Maar uitstel betekent geen afstel. Op zondagmiddag 15 april geven De Zendestriekers om 15:00 uur in dorpshuis Oens Huus te Wapse een verlaat jubileumconcert.

Was het nou november 1975 of 1976 dat een aantal leden van muziekvereniging VOGIDO in Wapse een boerenkapel oprichtte? Ina Kleene weet het niet zo goed meer. De inwoonster van Wapse die van-af het begin betrokken is bij De Zendestriekers, kan zich de aanleiding van de oprichting nog wel herinneren. ‘We kregen een verzoek van de carnavalsvereniging in Diever om daar op te treden. Een aantal leden van het muziekorkest van VOGIDO zag dat wel zitten’, zo vertelt Kleene. In recordtempo werden zonder dirigent walsen, marsen en polka’s ingestudeerd en niet veel later volgde het eerste optreden. ‘Dat was in zaal De Zandkamp aan de Hezenes’, zo herinnert Kleene, die Bugel speelt, zich nog. ‘En niet zonder succes. Het werd een groot succes en een jaar later werden we weer gevraagd.’ Het repertoire werd uitgebreid met carnavalsklassiekers als ‘Een bloemetjes gordijn’, ‘Er staat een paard in de gang’ en ‘Nasibal’. Maar ook ande re meezingers werden ingestudeerd. De boerenkapel, die tegenwoordig onderdeel uitmaakt van muziekvereniging VCE Westerveld, werd steeds vaker gevraagd op te treden. Niet alleen tijdens carnaval, maar ook tijdens Sinterklaasintochten, Palmpaasoptochten, jubilea en dorpsfeesten.

De Zendestriekers

In een zoektocht naar een geschikte naam voor de boerenkapel kwam toenmalig grote trom speler Reint Oostra met De Zendestriekers. ‘Echt Drents’, zo vertelt Kleene die kort uitlegt waarom de naam bij de kapel past. ‘Een zende is een zeis waarmee vroeger het gras werd gemaaid. Om het ‘scherpen’ van de zeis af te ronden werd een latje met aan beide kanten amarilsteen gebruikt. Hiermee werd in een zeker ritme over beide zijden van het mes ‘gestreken’. Vandaar dus Zendestriekers.’

De benaming ‘boerenkapel’ wordt sinds 2010 niet meer gebruikt door het ‘niet-lopende orkest’. Het is tegenwoordig ‘blaoskapel’. ‘Dat past beter. Het heeft vooral te maken met ons repertoire dat behoorlijk is uitgebreid. We spelen modernere meezingers, gezelligere muziek. En we hebben meer interactie met het publiek’, zo zegt trompettist Kor Pals uit Vledder die tegenwoordig de grote animator van de kapel is. Al pratend over de blaoskapel, schiet Pals plots in de lach. Aanleiding is een herinnering aan een optreden in Onstwedde. ‘ Een paar jaar terug hebben wij eens als invaller gespeeld op de Oogstdag in Onstwedde. Wij vol goede moed de bus en spelen in het Groningse dorp. Met walsen, marsen en polka’s vermaakten we het enthousiaste publiek. Het was echt geweldig totdat een toeschouwer naar ons toekwam en vertelde dat één van de nummers die wij gespeeld hadden in de Tweede Wereldoorlog het lijflied van een Duitse elite-eenheid was. Wisten wij veel. Dat hebben we natuurlijk nooit meer gespeeld.’

Geen dirigent

De Zendestriekers, die het nog steeds zonder dirigent doen, bestaat op dit moment uit 18 muzikanten uit onder meer Wapse, Wapserveen, Vledder en Steenwijk. Eén keer per maand komen zij samen in dorpshuis Oens Huus in Wapse om te repeteren. Het gezelschap is de laatste jaren iets gegroeid. En dat moet ook, want de kapel wil zich vaker laten zien. ‘Iets meer aan de weg timmeren’, zo noemt Pals dat. ‘De mensen kennen ons wel van evenementen als de Vleddermarkt, het bloemencorso in Frederiksoord en Paard en Erfgoed in Boschoord, maar we willen nog meer naar buiten treden.’ Voorlopig is alles echter gericht op het gratis te bezoeken jubileumconcert half april. ‘Daar gaan we zeker iets bijzonders van maken. We hopen dat die zondagmiddag veel mensen naar Oens Huus komen om van onze jubileumviering een bijzonder evenement te maken’, zo besluit Kleene.

In het kader van het jubileum zijn de leden nog op zoek naar oude foto’s, krantenartikelen en verhalen over de Zendestriekers. Dit kan bij voorkeur digitaal worden gestuurd naar: info@muziekverenigingwesterveld.nl

Meer informatie via de website: www.vcewesterveld.nl

• Tekst: Arjan Jonkers