VCE Westerveld provinciewinnaar

Muziekvereniging VCE Westerveld is in de verkiezing ‘Vereniging van het Jaar’ provinciewinnaar (Drenthe) geworden in de categorie Cultuur. Daarmee zijn zij ook gemeentewinnaar geworden in de Gemeente Westerveld. Dat heeft de organisatie (de verkiezing is een initiatief van NOC*NSF) vandaag bekend gemaakt.

Actief campagne voeren

In 71% van alle gemeenten in Nederland deden verenigingen mee aan de verkiezing. De verenigingen hebben de afgelopen weken actief campagne gevoerd om stemmen te werven. De winnaars zijn bepaald op basis van een gewogen gemiddelde van het aantal stemmen en de gemiddelde waardering.

Winnaars uit 25 takken van sport

Onder de gemeentewinnaars zijn sportverenigingen afkomstig uit 25 verschillende takken van sport. In de categorie cultuur zijn veel muziek-, dans en theaterverenigingen in de prijzen zijn gevallen. Alle winnaars ontvangen een plaquette om zichtbaar te maken dat de vereniging gemeente, – of provinciewinnaar is geworden. In september ontvangen alle verenigingen nog een benchmarkrapport.

Bezoek jury aan provinciewinnaars

In elke provincie is er een winnaar in de categorie sport en cultuur. Begin september bezoekt de jury VCE Westerveld en de 23 andere provinciewinnaars. Elke vereniging zal getoetst worden op thema’s zoals; maatschappelijke impact, duurzaamheid en betrokkenheid. Op basis van het juryoordeel wordt er vervolgens een top 3 gekozen. Deze verenigingen gaan door naar de landelijke finale. De organisatie neemt contact op met de provinciewinnaars om de afspraken in te plannen.

Landelijke winnaars

Tijdens de Nationale Sportweek zal de vakjury bekend maken wie de landelijke winnaars zijn. Zij winnen Masterclasses van professionals die de vereniging sterker maken. Bovendien maakt een productiemaatschappij een professionele promotiefilm om de vereniging extra in de schijnwerpers te zetten.

Achtergrond van de verkiezing

Nederland telt ruim 50.000 verenigingen en stichtingen. Sociale ontmoetingsplaatsen waar mensen samen sporten, muziek maken, acteren, dansen of kunst maken. Ze vormen samen het grootste sociale netwerk van ons land. Ook leiden ze talenten op die zonder vereniging of stichting nooit zo ver zouden komen. Verenigingen zijn heel bijzonder en dat mag gezien worden!

De Rabobank, NOC*NSF, het LKCA en Kunstbende geloven allen in de kracht en het belang van sport- en cultuurverenigingen. Zij werken samen om de maatschappelijke betrokkenheid van verenigingen te vergroten door verenigingen te stimuleren open te staan voor nieuwe verbindingen en samenwerkingen. Samen willen we verenigingen aan de hand van hun eigen ambities zelfredzamer, vitaler en gezonder maken. Want verenigingen kunnen een belangrijke rol spelen in de gezondheid en vitaliteit van mensen.

En de verkiezing borduurt hier op voort: de kracht van de verenigingen wordt voor iedereen zichtbaar gemaakt.