De vereniging is er ook om lief en leed met elkaar te delen

“Een muziekvereniging is er niet alleen om samen maken. Het sociale aspect is heel belangrijk, voor sommige leden is dit één van de weinige sociale momenten. Een uitspraak van Marjolein Rink, voorzitter van Marjolein Rink, voorzitter van het orkest VCE Westerveld. Het is het geluid dat in de hele muzikale regio  te beluisteren valt, iedere vereniging heeft zich op eigen wijze door de stille coronaperiode gevochten. Er werd veel contact met de leden gehouden, er werd via internet muziek met elkaar gemaakt. Vijf verenigingen die vol passie musiceren en zich op een eigen wijze door het coronatijdperk heen worstelen. Over ventilatie, Zoom, financiën en een muziekmeester. Door Peter Nefkens

Het verhaal van VCE WESTERVELD:

Voorzitter Marjolein Rink van VCE Westerveld zag aan de gezichten van de leden hoe fijn ze het vonden om weer bij elkaar te kunnen komen. Tijdens een fotoshoot voor het InWesterveld Magazine in het theater van RCN De Noordster brak de lach door bij de aanwezige muzikanten. “We hebben sinds de lockdown van half maart niet meer gerepeteerd, maar wel onderling filmpjes en foto`s gedeeld. Er is samen met de dirigent nieuwe muziek uitgezocht, die hebben we weer digitaal verspreid. Dan heb je tenminste weer eens wat nieuws in coronatijd”, jubelt Marjolein.

Direct na het foto moment hebben de leden voor het eerst weer samen gerepeteerd, waarbij meerdere campinggasten nieuwsgierig kwamen kijken wat daar toch allemaal aan de hand was. Inmiddels zijn de repetities in Oens Huus weer begonnen. Hoe het klinkt zo`n eerste repetitie na een half jaar stilstand? “Het ging niet onaardig. We hebben drie nieuwe nummers, met opzet ook vrolijke nummers die lekker in het gehoor liggen.”

Culturele Uitdagen

Het orkest van VCE Westerveld bestaat uit 50 leden, die niet alleen uit eigen gemeente komen, maar ook uit plaatsen als Nijeveen, Steenwijk en Oldemarkt. Komende zaterdag zijn de eerste twee (korte) optredens, zonder al te veel repetities, tijdens de Steenwijkerlandse Culturele Uitdagen in de buitenlucht bij de Meenthe.

Agenda

De agenda is verder nog leeg voor de rest van het jaar. “Vorig jaar zijn wij met de actie van een muzikale wens begonnen en dat willen we sowieso weer oppakken. Mensen konden met ideeën komen en dan kijken wij of en hoe we die uit kunnen voeren. Voor de rest zijn alle activiteiten doorgeschoven, zoals de bijdrage van VCE Westerveld aan het locatietheater De Bom dat bij Havelterberg gehouden had zullen worden.”