Dorpsbrand Dwingeloo

Zondag 13 augustus is het 100 jaar geleden dat Dwingeloo werd getroffen door een grote brand. Die legde de kerk, synagoge en 9 boerderijen in de as. Om stil te staan bij die tragische gebeurtenis is vanaf 13 augustus tot en met 17 september een tentoonstelling in de Sint Nicolaaskerk te zien met als thema de dorpsbrand. De expositie is deze periode elke woensdag en donderdag te bekijken tussen 13.30 en 16.00 uur en op zaterdag tussen 11.00 en 16.00 uur.

Er zijn historische documenten en foto’s te zien en lokale kunstenaars hebben thematische werken gemaakt om de brand op hun eigen manier te herdenken. Ook de winnende foto’s van de fotowedstrijd zijn te bewonderen.

De opening op 13 augustus wordt mede verricht door burgemeester Rikus Jager van de Gemeente Westerveld. Het wordt een bijzondere opening met medewerking van ons orkest en een gelegenheidskoor.