Kaartverkoop gaat hard: twee extra voorstellingen theaterspektakel Fanfare

De kaartverkoop voor het theaterspektakel Fanfare gaat hard. Daarom zijn er met de woensdagen 28 juni en 5 juli twee extra voorstellingen toegevoegd. Het totaal aantal shows, gebaseerd zijn op de in Giethoorn opgenomen legendarische film van Bert Haanstra, komt daarmee op vijftien.

De première is woensdag 21 juni. En vanaf zaterdag al staat regisseur Bert Haanstra (1916-1987) centraal in een tentoonstelling in het Gieterse museum ‘t Olde Maat Uus.

Hoewel er nu twee extra voorstellingen zijn gepland, zijn er nog geen voorstellingen uitverkocht, geeft producent Han Evers van Stichting Meenthe Op Locatie (MOL) aan. ,,Maar de kaartverkoop voor de zaterdagen en ook de vrijdagen loopt erg goed en gaat snel richting uitverkocht.’’ De teller staat op rond de 700 verkochte kaarten.

Het aan de dorpsgracht in het zuidelijk deel van Giethoorn opgebouwde openluchttheater biedt plaats aan 970 personen. In totaal zijn er nu ruim 5.500 kaarten verkocht. ,,En we hebben nog een maand te gaan’’, zegt Evers.

Voorbereidingen

De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang. De cast repeteert onder leiding van regisseur Anne de Blok in het Steenwijker theater de Meenthe en zo af en toe ook op locatie. Barbara Lok uit Zwartsluis, in het verleden betrokken bij de regionale producties Storm over Beulake en Eiland in de Verte, begeleidt het koor. Maarten Gal dirigeert het fanfareorkest. Dat bestaat uit een individuele muzikanten en leden van VCE Westerveld. Deze vereniging heeft een speciale binding met de film van Bert Haanstra. Leden van de fanfare figureerden daar in en twee figuranten zijn nog steeds lid.

Het is dit jaar precies 65 jaar geleden dat de film Fanfare uitkwam. En met 2,6 miljoen bioscoopbezoekers is de film nog altijd een van de succesvolste Nederlandse bioscoopfilms allertijden. Dat is voor Han Evers van Stichting MOL de aanleiding geweest om er een theaterspektakel van te laten maken. Daarbij wordt samengewerkt met andere Overijsselse theaters.

Scriptschrijver Louis van Beek heeft gekozen om het verhaal van de door tweespalt getroffen fanfare Kunst & Vriendschap uit Lagerwiede, zo Giethoorn in de film heette, nog eens te vertellen, maar dan 65 jaar later. Het draait om de kleinzoon van de dirigent die het muziekgezelschap van zijn opa nieuw leven wil inblazen. Maar net als toen ontstaat er onenigheid…

Tentoonstelling

Ter gelegenheid van 65 jaar Fanfare is er museum ’t Olde Maat Uus vanaf zaterdag een expositie te zien over Bert Haanstra die naast filmmaker ook schilder was. Er is aandacht voor de opnamegeschiedenis van de film met oude affiches, foto’s, korte fragmenten en interviews met Haanstra. Die erfde de liefde voor tekenen en schilderen van zijn vader Folkert. Ook zijn broers Johan en Folkert jr. volgden schilderopleidingen. In het Gieterse museum is schilderkunst van alle vier te zien.

De schilderijen van Bert Haanstra zijn in bruikleen uit familiebezit. De werken van vader en broers Haanstra zijn afkomstig uit de collecties van Museum Belvedère te Heerenveen en het Drents Museum in Assen. De tentoonstelling is van 17 juni tot eind oktober te zien. In dezelfde periode zijn in Museum Meppel schilderijen van Folkert Haanstra en zijn zoons Johan en Folkert jr. te zien.