Het gaat orkest VCE Westerveld voor de wind

Knijpers en lampjes zijn voor steeds meer leden van muziekvereniging VCE Westerveld verleden tijd sinds zij de bladmuziek spelen vanaf een tablet of iPad. Wel vraagt dit van leden extra voorbereidingswerk aangezien deze wel goed opgeladen moeten zijn. Om niet zonder stroom te komen zitten, is er iets bedacht.

Orkest VCE Westerveld is divers

Met zo’n 50 leden timmert dit moderne en enthousiaste orkest stevig aan de muzikale weg. Elke dinsdag repeteert zij in het dorpshuis van Wapse. VCE Westerveld kent een breed repertoire en is voor van alles in. Zo speelden ze meermaals in de Meenthe met diverse nationaal bekende en regionaal nog te ontdekken talenten, speelden het dak van de feesttent samen met een band, verzorgden een flashmob voor de nationale opening van de Open Monumentendag, speelden in pyjama tijdens locatietheater en maakten zij onlangs diverse filmpjes voor het basisonderwijs in samenwerking met diverse culturele disciplines. Door de verscheidenheid aan locaties waar het orkest gevraagd wordt te spelen, komt het wel eens voor dat ze op plekken spelen waar geen stroom is.

Opwekken van energie

Dit bracht één van de muzikanten op een idee. Er is gewerkt aan een prototype van een soort windmolen voor op de beker. Voorzitter Marjolein Rink licht toe: ‘Bij blaasinstrumenten wordt geluid voortgebracht door lucht te blazen in het instrument via het
mondstuk. Door de trillingen ontstaat er een toon. Daarna verlaat de lucht het instrument weer via de beker. Aan deze beker is het prototype van de molen bevestigd. Door de lucht gaan de rotorbladen van de molen draaien en wordt er windenergie opgewekt. In de aanwezige minigenerator wordt deze opgewekte energie omgezet in stroom. Hoe harder men blaast, hoe meer stroom er wordt opgewekt. Hoe groter het instrument, hoe groter de beker en dus ook de bevestigde motor. Zo zijn bijvoorbeeld de bassisten in staat om minimaal vier tablets tegelijk van stroom te voorzien.’

Rink vervolgt: ‘We besparen hiermee niet alleen op de energiekosten, er wordt ook gemerkt dat er thuis meer wordt geoefend. Al spelend worden naast de tablets onder andere telefoons, scheerapparaten, gehoorapparaten, airpods en meer opgeladen. Door al die extra speeltijd hebben wij een enorme kwaliteitsslag gemaakt. Een echte win-win situatie dus!’

Binnenkort verkrijgbaar

De testfase is goed doorlopen. Zowel de koper- als de houtblazers zijn enthousiast. Vanaf dit weekend gaat de molen daadwerkelijk in productie en zullen dan ook beschikbaar zijn voor het grotere publiek. Diverse USB kabels zijn er op aan te sluiten, zodat allerlei apparaten al spelend opgeladen kan worden. Op dit moment heeft de molen nog geen naam. Heb jij een goede suggestie of wil je meer weten? Stuur dan een mail naar aanmelden@muziekverenigingwesterveld.nl.

Bevestigd op een bugel het prototype van de molen die wordt gebruikt voor het opwekken van energie tijdens het spelen. Foto: E.A. Pril