Ook VCE Westerveld doet mee aan Welstaat

Frederiksoord – Honderden vrijwilligers gaan meedoen aan Welstaat in Frederiksoord. Deze muziektheatervoorstelling wordt gehouden van 19 t/m 30 september om te vieren dat de Maatschappij van Weldadigheid dit jaar 200 jaar bestaat.

Zangers, muzikanten, toneelspelers en helpers, iedereen draagt zijn of haar steentje bij. Het is de taak van Jeanet Hacquebord van Kameraoperahuis om alle poppetjes op de juiste plek te zetten. Zaterdagmiddag is daarom de eerste werkbijeenkomst.

Welstaat is gebaseerd op het historische verhaal over leiderschap en weldoen uit de negentiende eeuw van de Maatschappij van Weldadigheid en haar vrije koloniën. Haar stichter was Johannes van den Bosch. Bezoekers van de muziektheatervoorstelling lopen in groepen van circa 50 personen langs verschillende locaties in Frederiksoord. In het Sterrebos staat hen een sprookjesachtige ervaring te wachten, met bijzonder gebruik van de bosrijke omgeving, live muziek en soundscapes. Hier is ook de grande finale, een magisch-realistische muziektheatervoorstelling. Vrijwilligers gaan het publiek begeleiden tijdens hun wandeltocht. Ook bij de verschillende locaties die de circa 500 bezoekers per avond gaan aandoen, staan vrijwillige helpers paraat om alles in goede banen te leiden.

Muzikanten

Hacquebord is blij met de koren en orkesten die zich hebben opgegeven voor Welstaat. ‘Theaterkoor Disisit uit Zuidveen gaat optreden als corsokoor in het eerste deel, dus tijdens de route op weg naar de grande finale.’ Gedurende het slotstuk geven afwisselend Brassband Advendo uit Diever en Orkest VCE Westerveld, in combinatie met een projectkoor, acte de présence. Aan het projectkoor gaan per avond circa 100 zangers deelnemen. Dit projectkoor wordt gevormd door individuele zangers en vijf basiskoren, die bij alle 12 voorstellingen een aantal leden afvaardigen. De basiskoren zijn Mannenkoor Dook uit Frederiksoord, Vrouwenkoor De Liesterkrallen uit Havelte, Risk uit Wolvega, Voices4U uit Havelte en Het Koor van De Hoeve. Binnenkort starten de repetities van de basiskoren. Die staan ook open voor de individuele zangers van het projectkoor.

Toneelspelers

In Welstaat komen heel wat toneelspelers in actie. ‘Er hebben zich al 33 mensen uit Frederiksoord en Wilhelminaoord opgegeven,’ vertelt Hacquebord. Daar kunnen nog veel meer toneelspelers bij. De toneelspelers worden ingezet langs de route, die weer samenkomen tijdens het spetterende slotstuk. Het zijn allemaal bijzondere personages en historische figuren, maar ook allerlei groepen. ‘Er zijn al paarden bij ons aangemeld en we denken ook aan bijvoorbeeld groepen skaters en mensen in scootmobielen,’ zegt Hacquebord enthousiast. Het unieke van de voorstelling is dat de amateurs gaan samenwerken met twee landelijk bekende professionele spelers. En nee, Hacquebord wil nog niet prijsgeven wie dat zijn.

Info: www.welstaatbewoners.nl

• Tekst: Meppeler Courant