Blaoskapel jubileert vol overgave

De Zendestriekers boeit volle zaal in Oens Huus in Wapse

WAPSE – Ze hebben er even op moeten wachten, maar zondag vierde Blaoskapel de Zendestriekers eindelijk het 40-jarig jubileum met een gratis concert. De volle zaal van Oens Huus in Wapse werd getrakteerd op koffie/thee, cake, bittergarnituur en natuurlijk muziek.

Het is inmiddels dus al meer dan veertig jaar geleden dat de Zendestriekers is opgericht. Gestart als boerenkapel, maar inmiddels bekend onder de naam blaoskapel. Door de jaren heen zijn er verschillende genres muziek in het repertoire voorbij gekomen. De muzikanten namen het toegestroomde publiek mee in een reis door de tijd: van de Reiter-marsch tot Strauss, van BZN tot Marmor Stein, van Frans Bauer tot Sweet Caroline.

Het werd zondag een zeer geslaagde middag met een hoog entertainmentgehalte. Zo gaf drummer Jacob Jan Oostra een solo met twee lepels, zongen de muzikanten zelf meerdere deuntjes mee, werd de ‘nieuwe’ kleding door twee speelsters in een kleine modeshow getoond, en deinde en zong het publiek mee met hits als ‘kleine café aan de haven’ en ”t dondert en het bliksemt’. De jubileummiddag die door droeve omstandigheden een tijd op zich had laten wachten, werd op hilarische wijze aan elkaar gepraat door trompettist en entertainer Kor Pals.

Ina Kleene werd deze middag nog in het zonnetje gezet. Vanaf de geboorte van de kapel is zij actief als spelend lid. Daarnaast draagt zij al jaren zorg voor het beheer van de muziek.

Muziek voor Hoop

Uiteraard was er zondag tijdens de jubileumuitvoering ook aandacht voor het KWF-concert wat gepland staat op 26 mei 2018 in het gemeentehuis in Diever. Samen met de andere orkesten uit Westerveld, Advendo Diever, UDI Dwingeloo en Swingband Havelte, wordt er geld opgehaald voor het goede doel. Er kan onder andere gedoneerd worden via acties.kwf.nl/muziekinactievoorkwf.

Actief

Na dit concert hoeft de Blaoskapel zich nog niet te vervelen. De komende tijd zijn zij nog op meerdere plekken te beluisteren. Zo zullen zij onder andere spelen tijdens de Wandel4daagse in Diever, de Fiets4daagse in Steenwijk en tijdens de kofferbak- en Vleddermarkt in Vledder.

• Foto: Gerrit Boer