VCE Westerveld speelt met de Top2000

Wapse | De meeste bladeren zijn gevallen, de temperaturen dalen, de dagen worden korter. Nog iets meer dan 40 nachten slapen en dan behoort ook 2019 tot het verleden. Maar eerst werpen de muzikanten van VCE Westerveld een blik vooruit richting de Top2000.

Na het enorme succes in 2017 staat orkest VCE Westerveld wederom in het theater met (on)bekende hits uit de Top2000. Ditmaal delen de muzikanten het podium met de beroemde pianovirtuoos Jan Vayne en 3 noordelijke muziektalenten. Het concert vindt plaats op zaterdag 7 december in RaboTheater de Meenthe.

De Top2000 van Radio2 is een begrip. Bij de meesten begint het in de eerste week van december tijdens de stemweek pas weer te kriebelen. Zo niet in Wapse. Daar zijn ze al sinds de zomer van 2018 bezig met de Top2000 van dit jaar. „Er wordt gebrainstormd, er worden allerlei nummers geroepen, (gekke) ideeën gaan van tafel of komen op het programma te staan en er wordt gezocht naar een nieuwe en uitdagende samenwerking”, begint Marjolein Rink, voorzitter van muziekvereniging VCE Westerveld. Dat VCE Westerveld geen standaard orkest is, heeft zij al eerder bewezen met de vele bijzondere en verrassende samenwerkingen. Dit jaar wordt Jan Vayne aan het rijtje toegevoegd.

Jan Vayne

De in Drenthe geboren pianist Jan Vayne heeft improvisatie tot een ware kunst verheven. Of het nu om klassiek repertoire gaat of populaire hedendaagse muziek. Het is een bijzondere belevenis om naar zijn virtuoze pianospel te kijken, maar bovenal te luisteren. Al op vierjarige leeftijd kreeg hij al pianolessen. Op zijn tiende gaf hij al concerten en sleepte zijn eerste prijzen in de wacht op concoursen.

Wars van tradities en met een groot gevoel voor vrijheid doorbrak hij de scheiding tussen pop en klassiek. Jan Vayne heeft zich vanaf die tijd erop toegelegd om dit motto op de meest uiteenlopende manieren uit te dragen. Vrijheid laat zich niet vangen in hokjes. Deze gedachte past dus goed bij het orkest van dirigent Maarten Gal, oudklasgenoot van Vayne. „Wij kijken er naar uit om met deze geweldige artiest het podium te delen. De voorpret is natuurlijk al lang begonnen. Het is heerlijk om met elkaar zulke herkenbare hits te spelen. Daarnaast hebben we met een programma als deze weer een goede reden om op studieweekend te gaan met elkaar”, zegt Marjolein met een knipoog.

Variatie

Tijdens het Top2000 concert komt er een grote variëteit aan muziek langs. Nummers van onder meer Toto, Led Zeppelin, Ed Sheeran, Queen, Guns n’ Roses en Kate Bush zijn deze avond te horen. Naast Jan Vayne zijn nog 3 andere noordelijke talenten in voorbereiding op het concert. „Het is erg leuk om het podium te delen met andere muzikanten. In 2017 hebben we de samenwerking gezocht met talenten uit de directe regio. Nu hebben we iets verder gekeken, maar zijn in het noorden gebleven.”

Talenten

Daisy Bellis (Madelief Gal) is geen onbekende voor het orkest. Dit talent trad al tweemaal eerder op met VCE Westerveld en is de dochter van dirigent Maarten Gal. Daisy Bellis won de Drentse Kunstbende en Popsport Drenthe in 2017. In 2019 werd zij geselecteerd voor het talentontwikkelingstraject Hit The North. Ze stond dit jaar naast Eurosonic/Noorderslag ook op Bevrijdingsfestival Groningen en nu stromen de aanvragen binnen voor andere festivals. ‘Melodieuze en dromerige pianopartijen, vervlochten met klassieke vocalen’ is de omschrijving die het best past bij haar muziek. Geïnspireerd door de platen van Kate Bush, Joni Mitchell en London Grammer werkt ze inmiddels aan haar eigen EP.

Nadua is een singer-songwriter uit Assen. Met haar zwevende gitaarspel begeleidt zij haar soulvolle stem, waarmee ze het liefst de blue note in de harten van het publiek raakt.

Nadua werd vanuit Drentsch Peil XL geselecteerd voor het Hit The North traject, vanuit waar ze een plek op Eurosonic/Noorderslag 2019 verdiende. Daarnaast speelde ze als voorprogramma van het War Requiem van het Noord Nederlands orkest, dat haar protestsong RED als beste verkoos, uit vele inzendingen.

Laatste kaarten

Inmiddels wordt er al gerepeteerd met de zangeressen en Robbert Marnix uit Meppel. Een repetitie met Jan Vayne staat binnenkort op het programma. Met het studieweekend achter de rug en nog 3 weken tot het concert wordt er gewerkt aan de laatste puntjes op de i.

De laatste 100 kaarten voor het concert zijn inmiddels in de verkoop gegaan. Voor 14,50 euro zijn ze te verkrijgen aan de kassa en online via RaboTheater De Meenthe.