VCE Westerveld zet de toon

Nieuwe toon ‘H’ zorgt voor nog meer klank in het orkest

WAPSE – Orkest VCE Westerveld timmert al jaren met succes aan de weg. Dit doen ze voornamelijk door te doen, te durven, soms te experimenteren en vooral ook lol te hebben met elkaar. De toon is in de breedste zin dus voor de vereniging erg belangrijk. Door de combinatie aan factoren ontstaan er soms bijzondere nieuwe samenwerkingen en ontdekkingen. Na maanden repeteren, laten zij dit weekend het publiek iets nieuws ervaren.

Oorsprong toonladder

Een toonladder is een opeenvolging van in toonhoogte stijgende of dalende tonen welke de basis vormen van een muziekstuk. De tonen van de natuurlijke mineurtoonladder zijn A-B-C-D-E-F-G. De meeste toonladders hebben in elk voorkomend octaaf – interval tussen een eerste toon en daarboven liggende achtste toon – dezelfde structuur. Er bestaan echter toonstelsels waarin de structuur voor verschillende octaven anders is, bijvoorbeeld in moderne composities.

H H H H

Tijdens een improvisatierepetitie van het orkest bleef dirigent Maarten Gal steeds afslaan. Hij bleef iets horen wat niet te verklaren was. Er werd herhaaldelijk gespeeld, geluisterd en afgeslagen terwijl hij de tonen meezong. Voorzitter Marjolein Rink: ‘Meezingen doet hij wel vaker. Dat is ook wel eens op opnames te horen’, zegt ze lachend. ‘Hij bleef nu ook maar zingen B-D-D-G-C-A?-A-A?-A-F en je zag zijn twijfel’. Op een gegeven moment kwam het orkest tot de conclusie dat er iets nieuws was, iets dat met elkaar nog niet eerder was gehoord. Iets wat niet past in het standaard plaatje.

‘Dát past natuurlijk weer prima bij een orkest als VCE Westerveld waarin we ook graag afwijken van dat wat er altijd was of wat men verwacht’, vervolgt Rink met een knipoog. ‘Maarten vervolgde het zingen en voegde daar ineens een H toe. B-D-D-G-C-H-H-H-H. En dat was het. Het viel op z’n plek’.

Voor publiek

Er is op kleinere schaal geëxperimenteerd met Blaoskapel de Zendestriekers, onderdeel van VCE Westerveld. De afgelopen maanden is muziek omgezet en is er hard gerepeteerd. Dit viel nog niet mee. De muzikanten waren gauw geneigd toch weer die ‘A’ te spelen in plaats van de nieuwe tussentoon ‘H’. Diverse oefeningen zijn uitgeschreven waarin H-A herhaaldelijk werd geoefend om goed het toonverschil tussen de oren te krijgen.

Dit weekend staan er drie optreden gepland, dus de druk zat er goed op. Op zaterdag spelen zij om 15:30 uur bij Museum Valse Kunst in Vledder waar ze de muzikale opening van het museumjaar verzorgen. Op zondag begeleiden ze de Palmpaasoptochten in Wapse en Wapserveen. De muzikanten zijn heel benieuwd of het publiek het verschil gaat horen.

www.vcewesterveld.nl