Gouden VCE Westerveld schittert in De Meenthe

uit Dagblad van het Noorden

Samen met een bomvolle zaal en een mooie variëteit aan artiesten is orkest VCE Westerveld er zaterdagavond meer dan in geslaagd een groot feest te maken van hun TOP 2000 concert, editie Goud & Nieuw.

Het was wel duidelijk wat het thema van de avond was. In de foyer hingen posters van artiesten in gouden lijsten en overal stonden mensen met gouden hoedjes, brillen, stropdassen en zelfs gouden tanden zijn gespot. Nadat men door een gouden gordijn binnentrad kon men door fotografe Betsy Koning op de foto worden gezet. Deze foto’s keerden in de pauze terug op de beamer wat voor de nodige hilariteit zorgde.

Strakke opening

Vanaf het moment dat de drummers inzetten voor de opkomst van het orkest, stond het publiek aan en ging mee met de muziek van het orkest. Na een krachtige paukensolo van Gerjan Janssen en een ‘I was made for loving you’ die stond als een huis, was het de beurt aan soliste Bernadette Berends om ‘Purple Rain’ in te zetten. Vanuit het publiek werd er meegezongen en meegedeind.

En dit was nog maar het begin van de avond welke door dirigent Maarten Gal met veel humor en weetjes aan elkaar werd gepraat. Zo werd zijn guilty pleasure ‘Goud’ van Suzan en Freek geoefend met het publiek voordat hun gouden stemgeluid met het orkest samenkwam. De hits van Golden Earring werden met strak drumwerk neergezet, waardoor het voor het publiek steeds lastiger werd om stil te blijven zitten. En dat hoefde gelukkig ook niet.

Strakke opening

Voetjes van de vloer

Dansdocent Max Krijthe was bijna letterlijk ingevlogen, doordat hij die middag pas geland was op Nederlandse bodem. Hij leerde stap voor stap het enthousiaste publiek de ‘dansmoves’ van ‘Uptown Funk’ aan. Jong, oud en alles daartussenin ging door de knieën, klapte mee op de maat en gooide de handen in de lucht. Voorzitter Marjolein Rink is apetrots op het verloop van de avond: ‘Onze muzikanten hebben met veel plezier toegewerkt naar deze avond. Het straalde van het podium af en dat kwam niet alleen door de gouden kleding en accessoires. En dan dat publiek! Ik ben ervan overtuigd dat wij het leukste publiek hebben. Fantastisch om die interactie te hebben en de energie van het publiek te voelen.’

Gevarieerd programma

Daria Zueva, Carolina Brusse, Naomi Bright, Lotte Horst en Noa Nieuwenkamp zongen de sterren van de hemel. De genres vlogen alle kanten op wat zorgde voor een zeer afwisselend programma. Het ging van Peggy Lee tot Queen en van Led Zeppelin tot Shakira. Mothis Eyanga zorgde met zijn djembé voor een vrolijke noot tijdens onder andere ‘Jerusalema’.

Hieke ter Steeg liet met een mix van urban, modern en jazz een expressief stuk dansen zien onder muzikale begeleiding van het orkest. VCE Westervelds eigen bugelist Ronald Ruiter maakte indruk met zijn solo ‘Concierto de Aranjuez’, een klein uitstapje van het Top2000-thema. Het publiek genoot zichtbaar van de diversiteit. Drie toegiften en een gouden ballonnenregen maakte de avond compleet.

Een voorbeeldvereniging

Na afloop zijn de bezoekers dan ook vol lof en laten van zich horen: ‘Wij hebben genoten, wat een mooi veelzijdig programma. Pracht club.’ ‘Kon niet beter. Super gaaf en mooi dat wij dit in onze gemeente (Westerveld) hebben’. De directeur van theater de Meenthe was ook enthousiast: ‘Een voorbeeldvereniging voor veel orkesten in Noord-Nederland. Energiek, creatief, volhoudend, innovatief en wellicht het belangrijkste geen afgunst, iedereen werkt mee in zijn of haar mogelijkheden.’ Het publiek verliet al zingend en swingend de Meenthe.