VCE & Theaterspektakel Fanfare

Voor velen zijn de zwart-witbeelden uit 1958 een feest der herkenning: de twee koeien die door weilanden glijden, de kwakende fladderende eendjes en muzikanten die elkaar de tent uit jagen. De iconische film Fanfare van Bert Haanstra bestaat 65 jaar en dat wordt groots gevierd met een vier weken lang durend theaterspektakel in Giethoorn. De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang.

De film is met zo’n 2,6 miljoen bioscoopbezoekers nog altijd een van de populairste producties ooit op het witte doek van ons land. Het speelt zich af in het fictieve Lagerwiede en gaat over twee rivaliserende muziekkorpsen die zich klaarstomen voor een concours. Giethoorn was destijds het iconische decor, en Giethoorn zal voor het theaterspektakel komende zomer wederom het decor vormen.

VCE Westerveld & Fanfare

Samen met een aantal individuele muzikanten vormt VCE Westerveld het orkest van Theaterspektakel Fanfare. Ons orkest heeft een speciale binding met de film, want in de oorspronkelijke film uit 1958 hebben leden van onze fanfare gefigureerd, twee van deze figuranten zijn nog steeds lid! Ook is het vaandel van Wapse goed te zien in de film. Bijzonder om als vereniging nu weer mee te kunnen doen aan Fanfare.

Theaterspektakel Fanfare

Theaterspektakel Fanfare vertelt het verhaal over Fanfare Kunst & Vriendschap, 65 jaar later. De kleinzoon van de dirigent van de fanfare wil het muziekgezelschap van zijn opa nieuw leven in blazen. Maar net als 65 jaar geleden lijkt er tweespalt te ontstaan die beteugeld moet worden. Zal de geschiedenis zich herhalen?

Oude en nieuwe muziek

Aan de rand van het dorp wordt een theater opgebouwd waarbij de pittoreske omgeving met grachten, slootjes, bruggen en riet gedekte daken letterlijk het decor vormen. Scriptschrijver Louis van Beek en regisseur Anne de Blok gebruiken voor het nieuwe verhaal veel vertrouwde elementen uit de film. Een fanfare met de beste amateurmuzikanten uit de regio speelt de muziek uit de film live tijdens de voorstelling. Daarnaast zijn er nieuw gecomponeerde muziekstukken met nieuwe liedteksten te horen.

Fanfare wordt van 21 juni tot en met 15 juli twintig keer opgevoerd. Het publiek krijgt voor de voorstelling een driegangendiner geserveerd in een van de deelnemende restaurants in Giethoorn. Het diner zit bij de prijs inbegrepen.

Meer info en tickets via: https://theaterspektakelfanfare.nl/